تبلیغات
گروه کارآفرینان یاسین (طب سنتی و تغذیه سالم)-(موفقفیت و کسب و کار) - سلامتی به سبک احادیث- بخش سوم

رزق و روزی به دنبال تو می دود آرام باش- امام علی(ع)

سلامتی به سبک احادیث- بخش سوم

نویسنده :اباذر باقری
تاریخ:چهارشنبه 6 فروردین 1393-08:49 ب.ظ

سلامتی به سبک احادیث- بخش سوم


سلامتی به سبک احادیث (قسمت سوم)


در اهمیت خلال کردن:

*پیامبر خدا (ص):« رحمت خدا بر کسانی که پس از نماز و وضو خلال میکنند»الفردوس ج 2 ص 262

*پیامبر اکرم (ص):« در پی غذا خلال کنید، و آب دهان را بچرخانید؛زیرا باعث سلامت دندانهای نیش و آسیاست»الفردوس ج 2 ص 54

* امام صادق (ع):«آنچه را با زبانت از لای دندانها بیرون کشیدی فرو ده، ولی آنچه را با خلال بیرون کشیدی بیرون بینداز»من لا یحضر الفقیه ج 3 ص 357

*به نقل از فضل ابن یونس؛ امام کاظم (ع) پیش من ناهار خورد و پس از اتمام خلال آوردند... ایشان فرمودند:«ای فضل، آنچه را که در دهانت مانده است و زبان خویش را بر آن میچرخانی بخور،اما آنچه را در جای خود محکم شده و با خلال بیرون می آوری؛اگر خواستی آنرا میخوری و اگر خواستی بیرون می اندازی»اصول کافی ج 6 ص 377

ـ بررسی احادیث نشان میدهد که بیرون انداختن غذای خلال شده بهتر از خوردن آن است. مخصوصا در حدیث زیر از امام حسین (ع) که میفرمایند:«امیر مؤمنان به ما فرموده بودند که هنگام خلال کردن آب ننوشیم؛ مگر اینکه سه بار آب را در دهان چرخانده باشیم»- صحیفه امام رضا (ع) ص 271 - که ثابت میکند بهتر است غذایی که با خلال بیرون آورده میشود را بیرون بیاندازیم چون نهی از نوشیدن آب به شرط سه بار شستن دهان به معنای پرهیز از نخوردن غذای خلال شده است.

*پیامبر اکرم(ص) از خلال کردن با چوب انار، آس و نی (و در بعضی منابع برگ درخت خرما) نهی میکردند و آنها را محرک رگ خوره میدانستند.

*امام کاظم (ع):«پنج چیز درباره سر از سنتها است و پنج چیز درباره بدن، و آنچه درباره سر از سنت است: مسواک زدن، گرفتن موهای زیر سبیل (شارب)، از گشودن موها از میانه سر (یعنی فرق باز کردن؛ زمانی که موها بلند شده است، که البته ترجیح معصومین این است که حدالامکان موها تا این حد بلند نشوند و اگر شدند آنوقت فرق باز کردن از سنت است)، و شست و شوی دهان (همان مضمضه) و بینی(همان استنشاق) است؛ و آنچه درباره بدن است: ختنه کردن، تراشیدن موهای زهار(یعنی زیر ناف به پائین، که البته اگر این کار با نوره انجام شود.ارجحیت به تراشیدن دارد)، از بین بردن موهای زیر بغل، کوتاه کردن ناخن ها و از بین بردن پلیدی مخرج است.»الخصال ص 271

*پیامبر اسلام (ص): بر شخصی از شما واجب است تا در چرخاندن آب در دهان و بینی مبالغه ورزد؛ چرا که این کار باعث آمرزش برای شما و گریز شیطان است.»- ثواب الاعمال ص 35

- درباره چرخاندن آب در بینی یا همان استنشاق، نکته ای که من اخیرا به آن رسیده ام این است که این کار برای کسانی که از انواع حساسیت که بیشتر مربوط به تحریک و حساس بودن مژکهای تنفسی به هوا به خصوص هوای آلوده است، مفید میباشد. و میتواند اثرات آن را کم کرد؛ اما نمیتوان روی آن به عنوان درمانی که شما انتظار دارید حساب کرد. نکته بعد برای کسانی است که همین تازه گیها تصمیم به این کار گرفته اند؛ این افراد باید توجه داشته باشند که استنشاق در بینی در مراحل اولیه باعث سوزش و ریزش اشک از چشم برای لحظاتی میشود که باید آنرا تحمل کرد.بعد اینکه باید آب استنشاق شده را چه از انتهای بینی وارد دهان شود وچه نشود بیرون بریزید، به معده ریختن آنها عاقلانه نیست!

این دو حدیث کافی است تا به اهمیت مسواک زدن پی ببرید:

*پیامبر اکرم (ص): «جبرئیل هیچ نزد من نیامد مگر آنکه مرا به مسواک کردن امر کرد؛طوری که گمان بردم الان است که مسواک زدن به امت من واجب شود!» سنن ابن ماجه ج 1 ص 106

*امام صادق (ع): «اگر مردم میدانستند که مسواک زدن چه دارد، آن را با خود به بستر میبردند!» ثواب الاعمال ص 34

در حدیث زیر امام صادق (ع) دو گروه را معرفی میکنند که آدم نیستند!

*شخصی با واسطه خود، ابو یحیی واسطی از امام صادق علیه السلام نقل میکند: که وی از امام پرسید: آیا تمام این مردم را از خلایق میدانید: ایشان جواب دادند: «از آنها کسانی که مسواک میزنند و در جای تنگ چهارزانو مینشییند از قلم بینداز» الخصال ص 409

ـ از مسواک زدن جزو کارهایی نام برده شده که بلغم را از بین میبرد، ریزش اشک را متوقف میکند، معده را سامان میدهد و رضایت خدا را در پی دارد.

*امام صادق (ع): «کمترین مسواک آن است که با انگشت خود مالش دهی» اصول کافی ج 3 ص 23

*امام صادق (ع): «بادروج سبزی پیامبران است، بدانید که در آن هشت ویژگی است: هضم کننده است، گرفتگی های عروق و مجاری را میگشاید، آروغ را خوشبو میسازد؛ دهان را بوی خوش میبخشد و اشتها آور است» اصول کافی ج 6 ص 364

ـ مشکک، تره، آویشن با نمک و سرمه و حنا کردن از دیگر مواردی اند که دهان را خوشبو میکنند. و خضاب کردن هم حفره های بینی را نرم، بوی دهان را خوشبو و لثه ها را محکم میکند.

*یک حدیث جالب: در حدیث زیر امام صادق(ع) سرمه را که به چشم زده میشود باعث خوشبویی دهان میدانند و مسواک را به دهان زده میشود باعث جلای چشم میدانند! و اما حدیث:«بر شما باد سرمه که دهان را خوشبو میکند و بر شما باد مسواک که دیده را جلا میدهد؛ پرسیدند: چطور؟ ایشان فرمودند: پون وقتی مسواک میزنید بلغم فرو مینشیند و در پی آن دیده جلا میابد، و چون سرمه کشید بلغم برود و دهان خوشبو میشود.» - مکارم الاخلاق ج 1 ص 111- ( پس یعنی هردوی اینها چون بلغم را از بین میبرد،؛ همانطور که باعث خوشبویی دهان میشوند دیده را هم جلا میدهند و هردو یک خاصیت مشابه دارند؛و امام علیه السلام در اینجا قصد داشتند تا تأثیر چیزهای بی ربط به هم را بیان کنند.)

*امام صادق (ع):« شانه زدن موی سر بلغم را از بین میبرد، شانه زدن ابروها ایمنی از جذام است، و شانه زدن موی گونه دندانها را استحکام میدهد»مکارم الاخلاق ج 1 ص 167

*امام صادق (ع): «از مسواک زدن در حمام حذر کن؛ زیرا وبای دندانها را در پی دارد»علل الشرایع ص 292

*امام رضا (ع):«نوشیدن آب سرد به دنبال چیزهای گرم و همچنین به دنبال شیرینی، دندانها را از بین میبرد، هرکس میخواهد تا دندانهایش فاسد نشود، حتما هروقت شیرینی خورد به دنبال آن تکه نانی را نیز بخورد» طب الائمه ص 29

* به نقل از پدر محمد ابن ابی نصر: نزد امام صادق (ع) از ناآرامی سر و دندانهایم و از درد شدیدی از چشمهایم شکایت کردم، امام علیه السلام فرمودند: « بر تو باد کاسنی، آن را بفشر و آبش را بگیر و از شکر طبرزد به مقدار فراوان در آن بریز؛ چرا که این دردها را تسکین دهد و ضرر ان را دفع کند» آن فرد شب از این دارو خورد و تا صبح بهبود یافت.طب الائمه ص 138

*جعفر ابن طیار میگوید، نزد امام کاظم (ع) بودم؛ دید که آه و ناله میکنم، فرمود: چه شده؟ گفتم: دندان، فرمودند: چه خوب بود که حجامت میکردی!؛ من نیز حجامت کردم ودردم فرو نشست، ایشان را از این موضوع آگاه کردم به من فرمودند:«مردم به هیچ دارویی بهتر از یک مکش خون و یا یک مزعه( یعنی یک قاشق) عسل درمان نجسته اند» اصول کافی ج 8 ص 194

*محمد ابن حسن شمون میگوید:برای امام کاظم علیه السلام نوشتم که یکی از شیعیان از بوی بد دهان شکایت میکند، ایشان در جواب او نوشتند:« خرمای برنی بخور» المحاسن ج 2 ص 343

*امام رضا (ع):«انجیر بوی بد دهان را از بین میبرد؛ دهان و استخوانها را استحکام میبخشد؛ مومیرویاند؛ درد را از بین میبرد و با وجود آن دیگر به دارویی نیاز نیست» اصول کافی جلد 6 ص 358

 

منبع:http://sabk-pnum.blogfa.com

جداکننده متن




نوع مطلب : طب سنتی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
** ** **
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

** **
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
** **